ما در جهانی سرد و بی رحم زندگی و کار می کنیم که لپ تاپ های ما خیلی وقت ها مورد کم لطفی ما واقع می شوند. صرف نظر از اینکه چقدر سعی می کنیم با آنها با ملایمت رفتار کنیم ، نوت بوک های ما خیلی وقت ها به زمین می افتند ، چیزی روی آنها ریخته می شود یا اتفاق بدتری برای آنها می افتد- دیر یا زود یکی از این اتفاق ها برای آنها اتفاق خواهد افتاد. ما در این مقاله تعمیر آسان شش مشکل رایج لپ تاپ را به شما آموزش خواهیم داد.

لینک های مفید : | تعمیر لپ تاپ دل | تعمیرات لپ تاپ دل | تعمیرات تبلت دل

مشکلات رایج

اما اگر فکر می کنید تمام آسیب های وارد شده به نوت بوک ، فقط توسط سازنده آن یا یک فروشگاه کامپیوتری قابل تعمیر است ، باید روی فکرتان تجدید نظر کنید.

مرتبط : ۱۰ راه برای فهمیدن اینکه به تعمیر لپ تاپ‌ نیاز دارید یا خیر؟

بسیاری از مشکلات با ابزارهای متداول ، قطعات یدکی و کمی تلاش ، قابل حل هستند. بعضی از تعمیرات ، سخت تر از پروژه های هنری سال های دبیرستان نیستند. گفته می شود که لپ تاپ های مدرنی وجود دارند که باز کردن و تعمیر آنها بسیار مشکل است. اگر پیچی نمی بینید ، زمان و تلاش زیادی را باید برای تعمیر صرف کنید.

با استفاده از دو نوت بوک قدیمی ضرب دیده معمولی ، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه همه چیز را از یک کیس شکسته و سیم شارژر ضعیف ، گرفته تا یک فن نامناسب و صفحه خراشیده شده، تعمیر کنید. هر پروژه تعمیری دارای زمان و هزینه تخمینی و همچنین موادی که برای انجام این ترفند نیاز است، می باشد. فقط باید دستورالعمل های کلی ای را که برای هر کدام از تعمیرها ذکر کرده ایم، دنبال کنید.

مرتبط : آموزش تعمیر لپ تاپ در ۶ گام

هشدار نسبتا کاربردی: سیستم شما ممکن است کمی متفاوت باشد ، به قطعات ویژه ای یا به یک رویکرد کمی متفاوتی نیاز داشته باشد. YouTube را در این مواقع دوست خود بدانیدو جستجو نمایید.

یک نکته دیگر: در حالی که ما به طور کلی از ابتکار و بازیافت قسمتهای قدیمی (مخصوصاً آداپتورهای برق) استقبال می کنیم ، چیزی مثل داشتن قسمت کاملا درست برای تعمیر وجود ندارد. در حالی که ممکن است فن ها و صفحه های کیبورد نوت بوک شبیه به هم باشند ، می توانند کاملا با هم فرق کنند. هر تعمیری پیوند به جایی دارد که می توانید قطعات مناسب را از آنجا بخرید، اما آنها فقط نمونه ای از آنچه در دسترس است، هستند. اگر همه موارد ذکر شده به کار نیامدند،eBay ، Newegg ، Amazon یا CDW را امتحان کنید تا آنچه نیاز دارید را بدست آورید.

مرتبط : ۷ کار آسان برای سرویس دهی و تعمیر کامپیوتر شخصی خود

 

مشکل: کابل آداپتور AC فرسوده

هزینه: 5 تا 15 دلار

زمان: 1 تا 2 ساعت

وسایل مورد نیاز: درزگیر سیلیکونی ، نوارچسب نقاشی (که نسبت به نوار چسب پوششی معمولی چسبندگی کمتری دارد) ، دستکش محافظ (اختیاری)

از آنجا که یک نوت بوک که به جاهای مختلف برده می شود، روزانه باید چندین بار به برق وصل شده و از آن جدا شود، سیم و اتصال دهنده ممکن است آسیب ببیند و منجر شود که سیم برق قطع شود یا به طریقی آسیب ببیند. در صورت بروز این اتفاق ، آنچه که اهمیت دارد این است که بتوانید سیم جدیدی جایگزین کنید و یا سریعاً آن را تعمیر کنید ، زیرا این مورد نه تنها می تواند از طریق شارژ متناوب، به باتری سیستم آسیب برساند ، بلکه می تواند خطر آتش سوزی نیز ایجاد کند.

خوشبختانه بسیاری از آداپتورهای لپ تاپ، کابل برق AC قابل تعویض دارند که قیمت آنها چند دلار است و به صورت آنلاین یا در فروشگاه های لوازم الکترونیکی در دسترس هستند. از طرف دیگر ، اگر اتصال دهنده ای که به رایانه وصل می شود مشکل داشته باشد ، در صورت انتخاب آداپتور AC ای دقیقا برای مدل لپ تاپ خودتان  از تولید کننده نوت بوکتان ، آمازون یا eBay (نام مدل نوک بوک خود را با “AC adapter” جستجو کنید)، می توانید با هزینه 50 تا 75 دلار آن را تعویض کنید.

یا اینکه می توانید خودتان آن را اصلاح کنید.

تعمیر آسان شش مشکل رایج لپ تاپ

سیم برق قطع شده می تواند خطرناک باشد. درزگیر سیلیکونی را روی کابل بمالید.

ترمیم سریع کابل آسیب دیده، این است که نوار برق یا نوار لوله را روی قسمت آسیب دیده، ببندید. این کار از آسیب بیشتر جلوگیری می کند ، اما با گذشت زمان شل می شود - لازم به ذکر است که در صورت آسیب دیدن کابل،  نوار چسبنده را روی تمام کابل نبندید.

یک راه بهتر تعمیر دائمی تری با درزگیر سیلیکونی است که در هر فروشگاه سخت افزاری و بسیاری از سوپر مارکت ها موجود است. این درزگیر سیلیکونی سیم آسیب دیده را عایق بندی کرده و از آن محافظت می کند. بهتر است از رنگ مشکی برای مطابقت با رنگ کابل استفاده کنید ، اما درزگیر بی رنگ نیز برای این کار مناسب است.

برای محافظت از سطحی که روی آن کار می کنید ، باریکه از نوارچسب نقاشی که طرف چسبنده  آن رو به سطح کار است پهن کنید و قسمت آسیب دیده کابل را در روی آن قرار دهید. ماده درزگیر به نوار نقاشی ، به همان دلیلی که به سایر مرزهای کاغذی یا پلاستیکی چسبیده نمی شود، نمی چسبد و بعد از اتمام کار، نوار نقاشی به راحتی از روی میز جدا می شود. (با این حال ، توجه داشته باشید که هیچ کدام از تعمیرات کامپیوتری را بر روی مبلمان و وسایل قابل استفاده خود انجام ندهید.)

در مرحله بعدی ، ماده درزگیر را روی قسمتی که نیاز به اصلاح دارد ، فشار دهید. ماده درزگیر چسبنده را روی جای مورد نظر بگذارید و با یک پوشش مقاوم روی محل آسیب دیده را بپوشانید. اگر پوست حساسی دارید ، بهتر است برای این قسمت از دستکش محافظ نازک استفاده کنید.

بگذارید ماده درزگیر یک تا دو ساعت بماند تا زمانی که کاملا سفت شود. کابل را از نوار (و نوار از میز) جدا کنید ، حالا کابلی معادل یک کابل برق جدید دارید که انعطاف پذیر است و چندین سال کار خواهد نمود.

مشکل: کیس ترک خورده لپ تاپ

هزینه: 15 دلار

زمان: 2 تا 3 ساعت (20 دقیقه برای چیدن وسایل تعمیر ، 5 دقیقه برای قرار دادن و شکل دادن به بتونه ، یک تا دو ساعت برای خشک شدن، 10 دقیقه برای سنباده زدن روی آن ، 30 دقیقه برای رنگ آمیزی و خشک شدن آن)

مواد: بتونه اپوکسی ، کاغذ سنباده، تیغ یا کاتر، نشان گذار Sharpie  یا رنگ ، دستکش (اختیاری)

وقتی نوت بوک ها به زمین می افتند ، بیشتر مواقع از گوشه به زمین برخورد می کنند که یکی از ضعیف ترین قسمت های کیس لپ تاپ همین گوشه های آن است. اگر اینکه نوت بوکی مقاوم نداشته باشید ، به احتمال خیلی زیاد پس از افتادن لپ تاپ، گوشه آن شکسته می شود یا - مانند کیس لپ تاپ من - به طور کامل می شکند.

مدتی پیش، در فرودگاه وقتی که هنگام تایپ یک ایمیل، عطسه کردم. سیستم من افتاد و به زمین برخورد کرد. قبل از اینکه به خانه برسم ، روی قسمت آسیب دیده باند پیچیدم تا اجزای داخل لپ تاپ از آن خارج نشوند. اکنون وقت آن شده است که این مشکل را به صورت کامل رفع کنم.

رمز این تعمیر استفاده از بتونه اپوکسی برای پر کردن قسمت شکسته کیس است. بتونه اپوکسی را می توان بصورت آنلاین یا در هر فروشگاه سخت افزاری با قیمت حدود 4 تا 6 دلار خریداری نمود ، بنابراین حتی می توانید این تعمیر را در جاده هم انجام دهید. نام تجاری بتونی که انتخاب می کنید اهمیتی ندارد ، اما از خرید دسته بتونه های سریع خشک شونده خودداری کنید زیرا ممکن است قبل از اینکه کارتان تمام شود، خشک شوند.

ابتدا مطمئن شوید که منطقه آسیب دیده تمیز، عاری از خاک و قطعات شل شده است.

تعمیر آسان شش مشکل رایج لپ تاپ

بتونه ، سمباده و تمیزکاری می تواند سوراخ ایجاد شده روی کیس لپ تاپ را تعمیر کند.

حالا وقت آن شده است که بتونه را آماده کنیم. بتونه به صورت استوانه ای با دو جزء در کنار یکدیگر که با هم بسته شده اند، به فروش می رسد. فقط یک تکه از آنها ببرید و بقیه را با هم بپیچید.

نکته اصلی ترمیم صاف و هموار این است که این دو ماده را با دستتان کاملاً مخلوط کنید. از آنجا که بتونه در نتیجه واکنش شیمیایی بین دو جزء آن سخت می شود ، باید کاملاً مخلوط شوند. بهتر است از این دستکش استفاده کنید زیرا بعضی افراد نسبت به مواد شیمیایی موجود در بتونه حساس هستند.

سعی کنید بتونه را چندین بار لوله مانند غلت دهید، سپس صاف کنید و مجدد این روند را انجام دهید. بعد از چند دقیقه ، بتونه به رنگ سفید یا خاکستری به صورت کاملا یکنواخت در می آید و حالا شما آماده شروع کار تعمیر هستید.

ممکن است خودتان را کودکی ببینید که با خمیر بازی سر خود را گرم کرده است و در حقیقت بتونه نوع سفت شونده خمیر بازی است که برای انجام تعمیر در جای آسیب دیده عالی می باشد. بتونه را محکم به سوراخ مورد نظر فشار دهید و از انگشت یا لبه تیغ یا کاتر برای شکل دادن به آن استفاده کنید تا شکل انحناهای روی کیس را به خود بگیرد. وقتی بتونه سطح آسیب دیده را پوشاند، با استفاده از قسمت صاف تیغ یا کاتر و یا پشت یک خط کش، سطح بیرونی بتونه را فشرده کنید تا کاملا صاف شود. قبل از خشک شدن، بتونه اضافی اطراف سطح آسیب دیده را می توان با دستمال کاغذی پاک نمود.

وقتی شکل بتونه روی سطح کار مورد رضایت شما بود ، یک یا دو ساعت آن را رها کنید تا اپوکسی خشک شود. هنگامی که سفت شد ، قسمت اپوکسی به سفتی کیس پلاستیکی لپ تاپ است.

بسیاری از افرادی که خودشان اصلاحا آچار به دست هستند و وسایلشان را تعمیر می کنند، در این مرحله دیگر دست نگه می دارند و از این اثر تعمیر به عنوان نشان افتخار یا آغازی برای مکالمه های بیرون از منزل در حین استفاده از لپ تاپ، استفاده می کنند. البته من ترجیح می دهم کا را کمی کامل تر انجام دهم، به همین دلیل اپوکسی را با کاغذ سنباده 150 و سپس 220 صاف می کنم. سپس سنباده کاری نهایی را با کاغذ سنباده 2000 که کمی مرطوب است، برای از بین بردن هر گونه خراش سطحی روی آن، انجام می دهم.

به طور طبیعی ، رنگ اپوکسی با رنگ کیس لپ تاپ مطابقت ندارد. اگر این کار فقط برای تعمیر یک سطح کوچک است ، سعی کنید از نشان گذار Sharpie برای پوشاندن آن استفاده کنید. برای این کار ، من از رنگ لعاب مدل هواپیما استفاده کردم که قیمت آن برای یک بطری کوچک حدود 5 دلار است (یک مجموعه کامل از رنگ ها همراه با برس، 10 دلار است). هنگامی که رنگ زده شده روی اپوکسی خشک شد ، تعمیر به طور کامل تمام می شود و تنها در صورتی که از فاصله خیلی نزدیک به کیس نگاه شود، محل تعیر قابل مشاهد است.

مرتبط : قاب و بدنه لپ تاپ را در ۶ مرحله تعمیر کنید!

مشکل مورد نظر: فن بد لپ تاپ

هزینه: 15 تا 25 دلار

زمان: 1 ساعت

وسایل مورد نیاز: پیچ گوشتی ، هوای فشرده ، جارو برقی ، فن جدید برای تعویض

یک فن خنک کننده پر سر و صدا یا غیر کاربردی نه تنها آزار دهنده است بلکه هوای خنک کننده کافی را به داخل لپ تاپ نمی کشد که به طور بالقوه باعث می شود نوت بوک شما بیش از حد گرم شود و به قطعات الکترونیکی داخل آن آسیب برسد. تعویض فن، کار سختی نیست و اگر خوش شانس باشید ممکن است اصلا احتیاجی به تعویض فن نداشته باشید.

لپ تاپ من فقط یک فن خنک کننده دارد ، اگرچه بسیاری از سیستم ها ، به ویژه سیستم های بزرگ بازی و سرگرمی ، دارای دو یا چند فن برای گردش هوا بر روی پردازنده ، سخت افزار گرافیکی و هارد دیسک هستند. بیشتر اوقات، فن ها با گرد و غبار ، خرده ریزه ها و ذرات خاک مسدود می شوند که می تواند باعث سر و صدای زیاد آنها شود و کارایی آنها را پایین بیاورد. اگر سیستم شما در حال ایجاد سر و صدا یا غژغژ کردن است یا بیش از حد گرم می شود ، این تعمیر برای شما مناسب است.

قبل از انجام هر کاری، جایی (یا جاهایی) را پیدا کنید که هوای تازه وارد و هوای گرم خارج می شود - معمولاً یک یا چند ردیف مشبک روزنه دار در یک طرف یا پایین سیستم موجود است. ممکن است دو یا سه دریچه وجود داشته باشد ، بنابراین خوب به دور سیستم خود نگاه کنید. یک نی پلاستیکی را از یک قوطی هوای فشرده داخل هر دریچه کنید و تمام گرد و غبارهایی را تا جایی که می توانید خارج کنید. بهتر است از ماسک گرد و غبار استفاده کنید یا یک جاروبرقی روشن رو برای مکش ذرات گرد و غبار در نزدیکی فن نگاه دارید،  چرا که مقدار زیادی از ذرات گرد و غبار به بیرون خواهند آمد. علاوه بر این در صورت تمایل ، می توانید با استفاده از جاروبرقی کوچک به عمل مکش ذرات گرد و غبارکمک کنید.

اگر خارج کردن ذرات گرد و غبار مشکل فن را برطرف نکرد ، وقت آن شده است که عمیق تر عمل کرده و کیس لپ تاپ را باز کنیم. به طور کلی حدود ده تا پیچ در قسمت زیرین کیس وجود دارد که برای باز کردن کیس باید آن ها را باز نمایید ، اما بسته به نوت بوک ها تعداد این پیچ ها متفاوت است. به عنوان مثال ، در برخی از مدل ها برای ورود به داخل لپ تاپ نیاز است که در ابتدا کیبورد را خارج کنید. اگر پس از باز کردن پیچ ها،  فن ها بلافاصله دیده نشدند، راهنمای کاربری لپ تاپ خود را مطالعه کنید یا از جستجوی آنلاین (دوباره ، YouTube برای این موارد عالی است) برای پیدا کردن نحوه باز کردن کیس لپ تاپ خود استفاده کنید.

هوای فشرده شده را درون ردیف های شکاف دار بدمید. کیس را باز کرده و هرگونه گرد و غبار یا ذراتی را که مانع کار فن می شود ، از بین ببرید. با دقت فن قدیمی را خارج کنید.

مشکلات رایج

پس از اینکه با دقت کیس را باز کردید ، فن را پیدا کرده و همه ذرات گرد و غبار و آلودگی ها را به بیرون بدمید.

حالا که کیس را باز کرده اید ، به دنبال چیزی باشید که در تیغه های فن گیر کرده است و ممکن است مانع چرخش درست فن شود. کامل نگاه کنید تا ببینید چیزی به تیغه های فن چسبیده است یا خیر. فن را با دست بچرخانید. اگر سر و صدا می کند و یا به راحتی نمی چرخد - مانند مورد فن لپ تاپ من – این فن حتما نیاز به تعویض دارد.

قبل از ادامه کار ، شماره مدل فن را بنویسید و به صورت آنلاین به دنبال یک فن برای تعویض بگردید. از موتور جستجوگر مورد علاقه خود استفاده کنید و از شماره مدل و واژه «فن خنک کننده» استفاده کنید. این احتمال وجود دارد که حتی برای یک کامپیوتر پنج یا شش ساله ، از eBay یا فروشنده های متفرقه دیگر، بتوانید فن مورد نظر خود را پیدا کنید. هزینه تعویض در همه جا باید از 5 تا 20 دلار باشد.

وقتی فن جدید به دستتان رسید (و مطمئن شدید که این فن مورد نظر شما است) ، می توانید فن قدیمی را بیرون بیاورید. ابتدا اتصال برق فن را جدا کنید. در هر سیستمی این اتصال متفاوت است ، اما احتمالاً باید پیچ های قابی را که فن را در جای خود نگه داشته است ، باز کنید ، و سپس پیچ هایی را که فن را در داخل قاب نگه داشته است ، باز نمایید. باز هم ، راهنمای کاربری یا فیلم های آنلاین در این زمینه می توانند کمک بزرگی در این مرحله انجام دهند.

حالا می توانید فن را به آرامی جدا کنید. ممکن است با کمی ظرافت بتوانید فن را به سادگی شل کنید ، زیرا معمولاً در یک جای تنگ به خوبی قرار گرفته است. بسیاری از فن های نوت بوک به لوله گرما ، یک لوله نازک نقره ای یا مسی رنگ که گرما را از پردازنده یا تراشه گرافیکی خارج می کند، وصل شده اند. لوله گرما معمولاً وارد مجموعه فن می شود. هنگام خارج کردن فن ، دقت کنید تا لوله گرمایی خم نشود ، زیرا این کار باعث کاهش کارایی در خنک کردن پردازنده می شود.

اگر به دلایلی، بیش از حد به داخل لپ تاپ وارد شده اید و می توانید قسمت بالایی CPU را ببینید ، مطمئن شوید که خمیر حرارتی به مقدار کافی وجود دارد. این مورد برای انتقال گرما از CPU به چاه گرمایی لازم است و نبود این خمیر نیز می تواند باعث بروز گرمای بیش از حد شود. یک لوله دو دلار هزینه بر می دارد.

هنگامی که فن جدید آماده اتصال است، آن را در جای خود بگذارید و همه چیز را با دقت پیچ کنید. قبل از اینکه پیچ های پشت کیس را مجدداً ببندید، اتصال برق را وصل کرده و دستگاه را روشن نمایید. اگر فن بلافاصله شروع به کار نکرد، نگران نباشید ، زیرا ممکن است فقط پس از گرم شدن سیستم روشن شود. پس از اینکه از کار کردن فن اطمینان حاصل نمودید ، دستگاه را ببندید و به کار خود ادامه دهید.

مرتبط : آموزش تعمیر فن لپ تاپ ، تعمیر موقتی مانیتور لپ تاپ ، آموزش تصویری تعمیر (تعویض) کیبورد لپ تاپ

در صورت بروز مشکل می توانید به رفع مشکل نمایندگی دل ایران ( کندل ) مراجعه بفرمایید.

pcworld